september 2004


Siden Alan Jamiseons 'Churchless Faith' seminar i Kbh. i foråret har jeg været optaget af Fowlers teori om trosudvikling og trosstadier.

Jeg har nu fået styr på nogle noter og lavet et lille papir der beskriver de seks stadier. Temaet er meget relevant for alle der oplever troskriser og som er mere eller mindre bevidst om troens udvikling. Jeg må indrømme at jeg kun har læst overfladisk i Fowlers bog 'Stages of Faith', men har tilgengæld læst en del noter herfra, og ikke mindst Jamisons gennemgang i Churchless Faith.

[update] Dokumentet er blevet rettet en smule 30/9 11:45
- fredag d.1/10 er der inspirationsaften med Martin Cave fra IMIkirken.no i Karlslunde Strandkirke k. 19:30 - for alle.

- lørdag d.2/10 er der præste- og ledersamling med Martin Cave og team i Karlslunde Strankirke. Præmært for præster, ungdomsledere og lovsangsledere. Se program er her.

- søndag d. 10 okt. kommer Vassula Rydén til Københavns Kulturcenter, kl. 19:30. Mød en moderne profetinde!?!

- lørdag d. 27 nov. holder Gunnar Elstad en undervisningsdag i Bethesda, Kbh.. Livshistorier - om indentitet, konflik, seksualitet og gudsbillede.
Jeg har ladet mig fortælle at fly kun kan lette i modvind. Jeg ved ikke om det gælder alle fly, eller kun gammeldags propelfly, men det siger noget om at modstandskraft (i passende mængde selvfølgelig) er sundt.

I kirkerne har evangeliet for meget hjemmebanefordel, for meget medvind, for meget hjemmepublikum. Evangeliet burde slet ikke have nogen hjemmebane, fordi det sande evangelium altid fremprovokere en vis mængde modstand. I evangeliets første tid, var 'friktionen' netop størst hos de religiøse grupper, nu er friktionen mindst hos de religiøse i kirkerne.

På evangeliets udebane i dag, er der kamp til stregen. Men det er her at evangeliet skal vise sit værd. Det er her evangeliet bedst erfares, det er her evangeliet kan skabe den største forandring.
"Det vigtigste for kirken er ikke kvantiteten af dens aktiviteter, men kvaliteten af dens Gudsrelation." Fra en betænkning på et Norsk Kirkemøde i 1999: Kirken i møte med den åndelige lengsel i vår tid.
Tilføj dette link til dine foretrukne, og klik på det næste gang du shopper online så støtter du et velgørenhedsarbejde efter eget valg. 'En God Sag' linker vidrer til en lang række online forretninger indenfor stort set alle kategorier. Det eneste du skal foretage dig, er at starte din online shopping via www.engodsag.dk og derefter vil en %-sats af dit køb gå til det gode formål, uden at varen dermed bliver dyrere for dig.

Kort og godt handler det om at virksomheder gerne vil opnå goodwill hos dig, og det gør de ved at støtte det velgørenhedsarbejde som DU vælger, når DU handler hos dem. Så shop løs...
Jeg faldt over dette spændende projektforløb for ledige iværksættere. Finansieret af EUs socialfond kan ledige i Kbh. og Frb tilmelde sig et idémassage forløb der gerne skulle resulterer i idéens realisering.

Jeg sidder i min fritid og arbejder med nogle alternative idéer til kirke, jeg har bare ingen anelse om hvordan man kommer fra A til B, fra drøm til virkelighed. Jeg ved ikke helt om idémassage er noget for mig, men det ser spændende ud og ordet er da genialt. Se mere her.
Så fik jeg endelig set Michael Moores Jeg-Hader-Bush film, Farenheit 9/11. Efter at have set Bowling for Columbine havde jeg ikke megen forventning til en objektiv, saglig og faktuel fremstilling, tilgengæld forventede jeg at få sympati for sagen. For sagen er der noget om, både i Bowling for Columbine og Farenheit 9/11.

Egentlig finder jeg angrebet på Bush uinteressant. Det der kom ind under huden på mig var Irak-krigens modbydeligheder.

Krig er simpelthen ikke noget, noget menneske burde kunne leve med. Moore fokuserede meget på krigens lidelser på den amerikanske side, men det der ramte mig stærkest var lidelsen på Irakisk side. Civile i spontan vrede og frustration over uretfærdige og uforståelige drab på deres slægtninge. Et barn med den ene arm flænset op og i ekstrem smerte. Hvad er meningen? Hvordan kan vi mene at målet helliger midlet, når midlerne er af en karakter der netop undergraver målet? Jeg forstår godt at der er mennesker i Irak der hader USA og vesten i øvrigt.

Vi tror vi er kristne i vesten. Det er vi slet ikke. Den måde vi siden kolonitiden har behandlet store dele af den arabiske verden på vidner imod os. Vi vil gerne gøre det gode, men kommer så let til at gøre den onde, og vi har ikke modet til at sige undskyld. Jeg er bange for at skaden er sket. Vi har forspildt muligheden for at overbevise hele verden om at vores model er den bedste.
Så fik jeg set en udsendelse om den radikale frikirke i Herning. Konklusion: det meste af det jeg så og det de gjorde var fedt, en del af det jeg hørte og det de sagde var skod. Hvede og rajgræs side om side (Matt 13,24). Sådan er det.

Vi trænger til en større oplevelsesdimension af kristendommen herhjemme. Vi trænger til mere af den radikale version af fortællingen, der kan udfordre den typiske udkogte udgave. Jeg kan godt lide den kristendom hvor man kan smage krydderierne.

Det er dog ærgerligt hvis god teologi skal skylles ud med badevandet. Jeg tror ikke der er fremtid i dem-og-os tænkningen, Jesus ønsker at genoprette og ikke at adskille, jeg tror heller ikke der er fremtid i deres måde at læse biblen på. Den er ikke faldet ned fra himlen, den er ikke proof-text, den er ikke mere og vigtigere end os mennesker. Hvis man kan udlede en etik fra biblen, så mener jeg det må være en minimal etik. Altså meget om at vi skal elske hinanden og ikke så meget om HVORDAN vi skal elske hinanden. Det er det første der skal prædikes, det sidste må folk selv finde ud af. Hvis man prædiker det sidste, gør man kristendommen til en religion, og dermed svigter man arven fra Jesus. Min erfaring er, at vi kristne ofte kan blive så optaget af HVORDAN-spørgsmålet at det går hen og bliver u-kærlighed. Det er måske det største svigt.

Den Jesus jeg har oplevet, har taget mig med ud på en emmausvandring, hvor jeg opdagede at han er meget andet end det jeg troede han var.
Ferien var god, men det er også rart at være hjemme igen. Jeg har brugt weekenden på at blive opdateret både i mailboksen, posten og køleskabet.
Et emne der fangede min opmærksomhed [via] og [via] er omtalen af Torben Søndergaard fra Herning. DR genudsender programmet 'Syg med Jesus' imorgen kl 8:30 som jeg gerne vil se. Emnet interessere mig fordi jeg længe har følt at kirken er al for domineret af os teologer/præster med skrivbordsteologi og spandevis af ord, ord og ord. I det gamle testamente fortælles der hvordan Gud ikke bare kommunikerede gennem præsterne i templet i Jerusalem men også gennem profeterne der rendte rundt i ørkenen. Vor kirke kunne godt trænge til lidt mere profetrøst. Denne røst skal man ikke forvente fra bispeboligen, men måske fra en Jesus butik i Herning??? Jeg forventer ikke at være enig med en del af Torben Søndergaards teologi, men jeg tror jeg forstår hvor det kommer fra...
Fruen og jeg har idag købt en uge i Tyrkiet. Vi flyver i morgen. Godt vi har internettet til den hurtige spontane shopping...
Sten i kirken
På søndag kl. 19:00 gentager vi en anderledes meditations-gudstjeneste i Solvang. Billederne er fra sidste år og idéen er hentet fra Sanctuary (fra small fire).

Vi laver 4 scener på kirkegulvet, 4 'meditationsrum' til fordybelse udfra Jesu fortælling om såsæden der spredes både på vejen, klippegrund, blandt tidsler og i den gode jord. De 4 scener repæsentere forskellige omstændigher som vi kan erfarer omgiver os. Tanken er at udfordre, så det ikke bliver omstændigheder der bestemmer hvordan vores liv skal udfolde sig.

Kig forbi hvis du er i nærheden. Alle er velkomne!

Se flere billeder her vej,tidsler,god jord.