april 2005



'Opret din egen konkurrence, eller deltag i en der allerede er i gang' lyder opfordringen fra DM i indsamling.

kirke - er en størrelse man ikke kan have magt over. Og når jeg skriver kirke, mener jeg ikke bygningerne, ritualerne og institutionen, men derimod den bevægelse som Gud satte igang dengang han gjorde sig til menneske for en stund.

Kirke - er en størrelse man ikke kan have magt over. Det gælder for teologer, præster, kirkeminister, folketingets kirkeudvalg, de to fætre, biskopperne, de teologiske fakulteter, indre mission, menighedsrådene, folket, staten, Benediktus XVI......
Hmm. 3 hurtige bud på folkekirkens innovationsafdeling:

>>> se Kirkefondet

hvis ikke du syntes det sparker helt:
>>> se Natkirken

sidste og bedste bud:
>>> se Århus Valgmenighed

Andre bud er velkomne i kommentatorboksen herunder. Husk: "innovate - dont immitate!"
Kirkens innovationsafdeling kan ikke efterlyses kraftigt nok. Læs dette lille indspark (tip: læs hele artiklen gratis ved at klikke på 'Udskriv').

Stamtræ.
Ebbe kløvedal Reich (1940-2005): "Kristendommen er en gave til den person, der vil være et helt menneske". (Citat efter hukommelse. Måske er det 'sandt menneske' istedet for 'helt menneske').

Stefan kvitterede for noget tid siden med et link til en konference med D.A.Carson om udfordringerne til kirken fra den postmoderne virkelighedsopfattelse.

Jeg har her i weekenden fået lyttet mig igennem de godt 2 timers undervisning, og føler mig både bekræftet, belært, udfordret og forstyret. Materialet anbefales hermed alle, der er beskæftiget med at forkynde evangeliet til de nulevende generationer.

Fil 1 (lyt/download) 13MB
Fil 2 (lyt/download) 14MB
Fil 3 (lyt/download) 11MB

[update: 18.04.2005] Læs debat om D.A.Carson og Emerging Church: start her!
Jeg er begyndt at lytte til gospel igen. Det har jeg ellers ikke gjort længe, fordi jeg var blevet lidt træt af den evigglade optimisme. Jeg har i lang tid været et andet 'sted' i min åndelige vandring. Dekonstruktion. Church-leaver-mode. Jeg var igang med at aflære meget at det jeg havde lært, for at min tro skulle blive mere sund.

Men nu er gospeltonerne kommet tilbage i min øregang. Og Oslo Gospel Choir har blandt andet et nummer ( Nevet Gonna Loose My Way) med min min historie:

"Everything was black or white, either wrong or right, condemning was so very easy. But I'm getting wiser through defeats and fights."

"Well, I used to feel so good, doing what I should, convinced that I knew all the answers..... But I've learnt my lesson. I'v seen my misery. And it's my confession, I'm falling through, it's all because of grace, I see."

Fantasien er stor, når der skal indvendes mod brugen af bilens sikkerhedssele. Ovenstående kommer fra en unavngiven person, som er redaktionen meget bekendt.

Du kan grine med politiet af de mest populære indvendinger - heriblandt disse:

* Det er ikke min bil!
* Jamen, jeg har lige fået en p-bøde.
* Det er fordi jeg er for tyk.
* Hvem – mig?
* Øv – jeg har også glemt mit kørekort.
* Jammen, jeg bor lige derhenne.
* Men det er fordi, hormonerne flyver rundt i min krop.


Så husk den dog! Det er alvorligt!
Hvis du ikke er overbevist, så se filmen her!


Min øjne faldt forleden på et citat i KD: "Jesus er for mig den største spirituelle mester, som har været på Jorden." Ordene kommer fra Sahaj Porslund, der er yogalærer og som påskelørdag var med til at opfører et dramastykke på Rådhuspladsen om Jesu korsfæstelse.

Det syntes jeg er meget interessant.

Murens fald i 1989 tog sin begyndelse med mordet på to katolske præster i Polen. Man fandt dem i vejkanten - likvideret af sikkerhedsstyrkerne. Men, det gav bagslag for systemet. Den polske kirke og ikke mindst fagbevægelsen Solidaritet, fik massiv opbakning fra folket, og systemets afvikling var en realitet.

Nu skal man selvfølgelig ikke underkende Gorbatjov, Thatcher og Reagans indsats for afviklingen af den kolde krig og Europas jerntæppe. Alligevel sidder jeg med en fornemmelse af, at paven Johannes Paul II, også har spillet en kolossal rolle i navnlig den polske folkebevægelse imod kommunismens undertrykkelse. Dette er nok hans største bedrift for fred og sameksistens i denne verden.

= = =

Jeg syntes vi 'protestanter' skal benytte anledningen til at vise respekt for en stor åndelig leder, og anerkende at vi både har en lang kirkehistorie til fælles med katolikkerne og at den katolske tradition rummer mange elementer som i dag har ny aktualitet. Vores kolde intellektuelle, akademiske og videnskabelige kristendom kan lære meget af passionen sydfra, af billedrigdommen og kropsliggørelsen. Den katolske kirke som Luther kæmpede imod findes ikke længere. Den reformation som udfordrer kirken idag er en økumenisk- og formsreformation, hvor netop den katolske tradition kan inspirere meget.

= = =

Man kan mene meget op pavens konservatisme. Jeg ved ikke længer hvor jeg selv stå i en række af de moralske spørgsmål. Men det bliver meget spændende om konservatismen vil fortsætte med den nye pave, eller om et systemskifte er igang. Vi må vente og se.

Ære være mindet om Johannes Paul II.
Vi har fejret Zakarias's 2 års fødselsdag med familie og venner. Og han fik nogle fede gaver.

Men farmands begejstring skyldes mest af alt vores investing i en sølvgrøn Mitsubishi Space Star 1,3 Family. Fabriksny! Mange penge! Men, håber vi, til stor fornøjelse i hverdagen.
De fleste muslimer forholder sig kritisk til en række elementer i vestlig kultur. Det er som om vesten i deres øjne har korrumperet sin sjæl, og dette giver sig udslag i ualvorlig religiøsitet, pornoficering af seksualiteten, hæmningsløs materialisme og uhæmmet global arrogance.

Der er vitterlig tale om en korruption. Det er som om vi endnu ikke – selv efter 2000 år – for alvor har taget Jesu lære til os. Jeg ved godt, at vi er kommer langt, og at kristne værdier har sekulariserede sig og blevet allemandseje i vores kulturkreds: humanisme, demokrati, bekæmpelse af social uretfærdighed osv. men meget står endnu tilbage, og spørgsmålet står for mig, om sekulariseringsstrategien overhovedet kan fører os videre. Jeg tror vi må genbesinde os på vores gamle religion. Genopdagde dens kraft.

Selv om jeg altså er enig med muslimernes kritik af vestens åndelige korruption, så mener jeg alligevel at den korruption er vand ved siden af den vi i disse år ser sprede sig over hele den muslimske verden. Tanken om at man med vold kan skabe fred. At målet helligere midlet. Det er en ødelæggende korruption, som enhver rettroende tage afstand til. Det er også en meget skadelig korruption for sagen. Hvis religionen har behov for en sådan beskyttelse mod dens kritikere, at den vil forsvare drab og vold mod disse, så er den virkelig korrupt.

Kunne vi ikke mødes et andet sted? Kunne vi i vesten ikke lægge vores arrogance og stolthed på hylden og lytte, og forsøge at forstå den frustration, smerte og uretfærdighed som vi i 100 år har forvoldt den muslimske verden? Jeg er overbevidst om at der er meget vi kan lære af hinanden.