januar 2004


Jeg har først ligt nu tilmeldt mig temadagen: 'Beliveling Without Belonging' om kirkeløs tro, med Dr. Alan Jamieson arrangeret af CUR.

Mange kristne lever idag i en privatiseret religiøsitet, en kirkeløs kristendom. Dette er en kæmpe udfordring til kirken. Som jeg ser det udfordres kirken på to måder: 1) at lytte til church leavernes implicitte kritik af de kristne fællesskabsformer. 2) at finde en positiv kirkeapologetik, altså reformulere hvad det egentlig er kirke handler om. Det kunne fx. være noget om at skabe connection = forbindelse mellem Gud og mennesker, og mennesker imellem. Jf. 'The Connecting Church'.

Temadagen er i næste uge henholdsvis: onsdag d.4 i Århus, torsdag d.5 i Kbh.
For tiden vælter spiritualiteten ud af Kristeligt Dagblad. Og nu kan langt de fleste indlæg og artikler læses gratis her. Det er meget spændende at få indblik i folks spirituelle vaner og metoder. Gud dyrkes rundt omkring - det lover godt for vores kultur. Også online dyrkes Gud. Her er en god surfguide til online bøn og guddommelig interaktion. (Dog syntes jeg mange af mine links til spiritualitet på nettet er langt federe end dem religion.dk høster op med - men døm selv!)
Emmaus ligger 12 kilometer fra Jerusalem. To disciple var på vej væk fra hovedstaden. De var skuffede og fortvivlede. Messias kiksede. Jesus viste sig alligevel ikke at være manden der kunne forløse Israel. Og dog. En mystisk fremmede slår følge med dem. Han har en helt anden tolkning af de sidste dages begivenheder. - Læs selv beretningen i Lukas 24..

Det postmoderne menneske er også skuffet og fortvivlet. Gårsdagens store fortælling, det være sig modernisme, marxisme, socialisme, kapitalisme, imperialisme, kristendom eller jødedom, står afsløret som spillere i den store kamp om magten. Magt, magt, magt. Magtkristendom, magtteologi og magtkirke. Magt over sandheden, magt over vejen, magt over mennesker og magt over menigheden. Det hele handlede bare om magt.

Magtspillet er nu ovre. Det postmoderne menneske er ikke interesseret i magt. Men hvad så? - Det ved jeg ikke. Jeg ved bare at jeg har brug for at den mystiske fremmede slår følge igen. Jeg har brug for en sandere udlægning. Hvis det kræver en dekonstruktion af alting, er det ok med mig.

(tanker i forlængelse af kap. 7+8 i bogen The Challenge of Jesus af N.T.Wright.)
Vi havde en god in:tro gudstjeneste i dag. Rundt omkring i kirkerummet havde vi anbragt 11 forskellige billeder af Gud. Et billede var et spejl, et andet var Josefinus's Jesus. 11 billeder der hver fortæller om et møde med Gud, og ved hver billede havde vi lagt en tekst (bønner, bibelvers eller ord til inspiration). Nadveren kom vi rundt med til folk hvor de sad ved de forskellige billeder. Ideen fik vi fra dette site hvor der er 12 billeder og meditationer over Kristus. Tjek også dette sted.

Vi regner med at lægge nogle billeder fra dagen ud på disse sider om kort tid, foruden en beskrivelse af hele in:tro konceptet.

Imorgen drager jeg til Århus for at være sammen med mentorgruppen i tre dage (Keld Dahlmann, Thomas Willer, Peter Søndergaard, Henrik Holmgaard og Ruben Dalsgaard) Fede folk. Præster og wannabes!
Danny Wallace Her ses "kult"-lederen Danny Wallace. Mere om ham senere.

I denne uge har jeg gennemlæst et speciale der har dykket ned i problematikken om discipelskab i vor tid. Det er skrevet af Peter Søndergaard, pastoral medarbejder i Århus Valgmenighed og jeg håber at kunne linke til det her på bloggen inden så længe.

Discipelskab giver kun mening hvis man samtidig kan tale teologisk om kirkens partikularitet. Dvs. dens fremmedhed eller anderledeshed i forhold til kulturen omkring den. Man kan sige at Jesus både havde en universel (=almindelig) forkyndelse og en partikulær (=ualmindelig) forkyndelse. Den universelle kommer til udtryk i fx. næstekærlighedsbudet og udsagn som 'kom til mig alle I der er trætte...'. Den partikulære kommer til udtryk i befalingen om at gøre alle folk til disciple af HAM og udsagn som 'den der ikke tager sit kors op og følger mig, er ikke mig værdig...'

Folkekirken har det bedst med den universelle forkyndelse, mens den partikulære trives godt i frikirker og missionsforeninger. En sund kirke må være god til at forkynde begge aspekter.

I en tid hvor kirke og kristendom ikke længere står centralt i samfundet, hvor kristentroen ikke længere er en selvfølgelighed, og hvor kristne tilhører en minoritetskultur frem for en majoritetskultur, må vi begynde at dyrke den anderledeshed vi har at tilbyde, og her kommer det kristne discipelskab ind i billedet.

Selv om vi lever i en stærk individualistisk tid er discipelskab ikke en umulighed. Danny Wallacce (billedet) satte en annonce i en london-avis med overskriften 'Join Me' (følg mig). Folk skulle sende et billede af dem selv og love at gøre en god gerning hver fredag. Han fik 4000 billeder. Læs mere her.
Min søn ligger og sover sødt i sin barnevogn lige indtil den lokale bastion for Konstantisk kristendom (efter Konstantin den store, den første kristne kejser, der gjorde kristendommen til officiel religion i Europa) begynder at larme med klokkerne. Hallo - det er irriterende, og vi lever nu i et multireligiøst og pluralistisk samfund. Denne lyddomminans fra en bestemt religion burde ikke ha lov at forstætte. Det har intet med kristendom at gøre, med handler derimod om nostalgisk kulturkristendom.
"Ofte er troen mere gennemreflekteret hos de unge, der har forladt kirken, end dem, der er blevet."

cand.scient.soc. Thomas Willer ifm. en stor undersøgelse om unges fravalg af kirken. En interessant iagttagelse. Jeg tror det handler om at kirken er alt for dårlig til at stille kritiske spørgsmål til sig selv. Kirken vil hellere være i svar-branchen fremfor i spørgsmål-branchen. Men det går altså ikke længere mener jeg. Læs mere her, og hold øje med www.cur.nu for at se hvornår undersøgelsen udgives.
på bagen. Jeg har idag fået min første fødselsdagsgave fra min søn. Og en masse andre gaver fra vennerne i SUK. Tak alle sammen for en god dag. Skønt at hænge ud en hel dag med de gudfrygtige.

iøvrigt - Unge vil ha' den ægte vare. Læs denne artikel om unge og kirke, og se et fedt billede af min ven Thomas Willer. ;)
til Bush!Uventet modstand fra det ydre rum. Den amerikanske præsident genovervejer Marsekspedition! Read all about it!



Jeg fandt lige dette lille livsbekræftende statement i et stak papirer jeg er ved at rydde op i. Jeg husker at det var noget min søster kom med nogle få måneder inden min mors alt for tidlige død.

Kræft er så begrænset...
Den kan ikke lamme kærlighed
Den kan ikke nedbryde håb
Den kan ikke undergrave tro
Den kan ikke fortære fred
Den kan ikke ødelægge fortrolighed
Den kan ikke dræbe venskab
Den kan ikke lukke minder ude
Den kan ikke stilne mod
Den kan ikke invadere sjælen
Den kan ikke reducere evigt liv
Den kan ikke undertrykke Ånden
Den kan ikke mindske opstandelsens magt.

Kristeligt Dagblad har åbnet op for en fin artikelserie om kristen spiritualitet. Men desværre folkens - de vil ha penge for det. Enten må I forbi papirudgaven eller også punge ud. - Her på bloggen er der imidlertid en masse gratis links til god kristen spiritualitet.
En del nye artikler er kommet til ressourcestedet missionalkirke.dk siden jeg sidst var forbi. Hold dig ajour om kommende kurser og seminarer indenfor missional kirke og teologi. Dyk ned i artikelbanken og bliv udfordret i din kirketænkning.

Missio Dei er et latinsk udtryk og betyder 'missional Gud'.
Missionsteologen David Bosch beskriver Missio Dei således: "The classical doctrine on the mission Dei as God the Father sending the Son, and God the Father and the Son sending the Spirit was expanded to include yet another 'movement': Father, Son and Holy Spirit sending the church into the world." (Transforming Mission s.390)

Kirken er til fordi der er mission - ikke omvendt. Missiologien er moder til al teologi. (Tag den - uni!)
følgende fandt jeg på re:gen's blog:

"Der er ikke plads til at-lade-som-om i det åndelige liv. Desværre findes der en uskrevet regel i mange religiøse kredes. LAD-SOM-OM. Lad som om Gud er i kontrol selv om du egentlig ikke tror på det, lad som om alt er i den skønneste orden selv når det ikke er, lad som om du tror selv om du tvivler... At-lade-som-om er smøreolien til vor tids ikke-relationer... Derimod er autencitet synonym med snavset spiritualitet, fordi når du er ægte er dit snavs også synligt for andre." (Mike Yaconelli)

Find en kirke du kan være snavset i.
Der skete noget med kristendommen da hun mødte hellenismen. Hun frigjorde sig fra jødedommen og tog en langt større udfordring op.

Der sker noget med kristendommen hver gang hun møder en ny kultur. Det er som om hun løftes. Nogle gange er det små løft, andre gange store løft.

Der sker også noget med kristendommen når hun møder postmoderniteten. Et stort løft - tror jeg!
kingSå fik vi endelig set filmEN. En fantastisk fortælling.
I november skrev jeg noget her på bloggen om de gode films slutninger. Jeg syntes Return of The King sluttede helt rigtigt. Frodo måtte videre efter endt business - helt rigtigt. Ligesom i en anden god fortælling jeg kender, måtte helten forlade sine måbende venner på en bakketop. I begge fortællinger markerer afskedsscenen slutningen på en heltebedrift af kosmiske dimensioner, og i begge fortællinger er der endnu et kapitel eller to der er uskrevet.
Jeg ved godt at Tolkien frabad sig al analogisk spekulation, men som jeg ser det, har han været dybt fascineret af den kristne grundfortælling. Om det er tilsigtet eller ej ved jeg ikke - men det fascinere mig helt vildt.

fandt denne spændende bogliste:

Bonaventura. Visdommens veje. Museum Tusculanum 1992 (En klassiker af fransiskanernes store teolog).
Broder John fra Taizé. Fader vor. Unitas 1995.
Anthony Bloom. En vej til bøn. Katolsk Forlag 1975 (En klassiker).
Martin Buber. Menneskets vej. Mime 1991 (Jødisk fromhed).
Henri Caffarel. Indføring i kristen meditation. Katolsk Forlag 1986.
Don Helder Camara. Tusind grunde til at leve. Borgen 1985.
Carlo Caretto. Ørkenstilhed i storbyen. Niels Steensens Forlag 1979.
Det økumeniske Center Århus. I Guds nærhed. 1998.
Georg S. Geil. Mennesket mellem magterne. Tanker om sjælesorg. Aros 1975.
Peter Halldorf. Jomfrumark. Oslo 1994 (norsk udgave)
Karsten Isachsen. Kom nærmere. Unitas 1988.
Karsten Isachsen. Lad følelser få sprog. Unitas 1996.
Thomas Kelly. Det indre lys. Borgen. (kvækerleder fra 1800-tallet)
Willi Lambert. Kærlig opmærksomhed. Træk af Ignatiansk spiritualitet. Ansgars Forlag 1999.
Martin Lönnebo. Se mennesket. Borgen 1989.
Martin Lönnebo. Vor frelsers vej til korset. Borgen 1992.
Magnus Malm. Vejviser. Credo 1994.
Thomas Merton. Stilhedens forjættelse. Ansgars Forlag 1977.
Mother Teresa. Dybt i hjertets stilhed.
Mother Teresa. Den enkle vej.
Gunnar Martin Nielsen. Meditation med åbne øjne. Gad 1986. (en enkel begynderbog)
Henri J. M. Nouwen. Den livslange glæde. Niels Steensens Forlag 1996. (en smuk og personlig bog om gudsforholdet).
Henri J. M. Nouwen. Att komma hem. Libris 1998. (svensk: om den fortabte søn med udgangspunkt i Rembrandts maleri.)
Henri J. M. Nouwen. Ministry and Spirituality. New York 1998. (3 bøger samlet i et bind – om præstegerningen, sjælesorg og spiritualitet).
Gerhard Pedersen. Glæden ved stilheden. Unitas 1989. (Meget fin bog om bøn og retræte).
Gerhard Rasmussen. Morgen og aften. Unitas 1987. (Bønner)
Wilfred Stinissen. I dine hænder. Karmel 1987.
Wilfred Stinissen. Bønnens Vej. Niels Steensens Forlag.
Wilfred Stinissen. Natten er mit lys.
Wilfred Stinissen. Jesusbønnen. Niels Steensen Forlag. 1994.
Notto R. Thelle. Dit ansigt søger jeg. Det økumeniske Fællesråd 1998.
Ukendt. En russisk pilgrims beretninger. Borgen 1967.
Owe Wikström. Det blændende mørke. Anis 1998.

Romaner:
Bo Giertz. Stengrunden (evangelisk-luthersk klassiker)
Bo Giertz. Troen Alene (om reformationen i Sverige)

Tidskrifter:
Levende vand – katolsk tidskrift om bøn, kristen meditation og mystik. Udkommer fire gange om året. Se nærmere www.kristenmystik.dk
Over alt – norsk økumenisk tidsskrift om bøn, meditation og Kristusmystik. Udkommer fire gange om året. Bestilles på pstifel[at]online.no
Pilgrim – svensk økumenisk tidskrift for åndelig vejledning. Udkommer fire gange om året. Bestilles på www.cordia.se

Listen er udarbejdet af Ghita Olsen og Per Mollerup.
Valgmenighedspræst Keld Dahlmann havde en meget fin beskrivelse af kirkens situation i det igangværende paradigmeskift på weekendens Præste- og lederOase, der har inspireret til følgende:

Et jordskælv medfører at mennesker må flygte fra de tryghedsskabende instanser de normalt befinder sig i. Netop det der er bygget til at skabe tryghed (huse og landsbyer) bliver det der dræber når der er jordskælv. Og trygheden fra jordskælvet findes kun udenfor. Ude i ørkenen, ude i natten, ude i bjergene. Vil man overleve et jordskælv må man gå ud og dermed forlade alt.
Vores kultur oplever et jordskælv. Vi er midt i en overgang fra modernitet til postmodernitet, fra velfærdssamfund til videnssamfund, fra det monocentriske til det polycentriske osv. (find flere ord i linkmenuen t.h. under postmoderne.) Det er p.g.a. dette jordskælv at politiske partier, fagforeninger og gamle religiøse institutioner oplever faldende interesse og medlemsflugt. - Men det er jo kun godt - for der er jordskælv. Vi skal ikke ha folk ind i en kirke der er jordskælvstruet, vi skal ha dem ud!

Det kan godt være at kirken som vi kender den ikke overlever jordskælvet. Men klippen skal nok bestå.

(MOJO er inde på noget af det samme her.)
Det var sloganet på en spis-sund kampagne som jeg kan huske fra min tid i folkeskolen. Det er meget sandt. Jeg kom til at tænke på det forleden da jeg så Bertel Haarder (V) argumentere for en stramning i udlændingeloven. Jeg tænkte at gode folk som ham og fx Karen Jespersen (S) - nogle af de mest sympatiske og dygtigste politikere vi har - i et eller andet omfang er blevet påvirket af den post de er sat til at administrere. (Karen J. var minister i Nyrup-regeringenfor det samme som Bertel H.) Det kan vel ikke undgås at man bliver indvandrefjendsk af at administrere et indvandrestop.

Lidt på samme måde har jeg det med folkekirken. Jeg bliver nød til at holde mig lidt på afstand. Jeg befinder mig bedst i dens periferi, på kanten af dem, fordi kun der kan jeg bevare min kritiske distance. Det er derfor jeg får det dårligt med for meget Kristeligt Dagblad, Præsteforeningens blad og mainstream teologvenner. Efter nu at have spist liberalt kristendom i 6 år på det teologiske fakultet og folkekirke-kristendom i 4 måneder på pastoralseminariet spør jeg mig selv, hvad er det jeg er blevet til.
lysDyk ned i embody og oplev eksperimenterende og interaktivt spiritualitet. Du finder små spil med åndelige hints, hellige rum i form af lyd og billeder, drømme, bønner og salmer. Surf forbi og mød Gud. (kræver shockwave plug-ins)
Nu er det vist på høje tid at få lidt gang i bloggen igen. Vi har været på tour-de-danmark i vores nye dyt og fået besøgt en masse familie. Nytåret fejrede vi i Rudkøbing Skudehavn i en lækker feriebolig. Vi var kun os tre og havde god tid til at reflektere over de forandringer som 2003 bragte, og til at spekulere over hvad 2004 mon vil bringe. Vi vil gerne lave kirke på kanten et eller andet sted i landet, og vi vil gerne bo i et hus med have og god plads til at være familie. Vi har mange ønkser og drømme, og det bliver spændende at se hvad tiden bringer.

De to foregående dage rundede vi Odder for at deltage i Oases Præste- og lederkonvent. Det var godt. Martin Bühlmann fra Bern Vineyard talte. Min oplevelse var at der var meget jesus i den mand - jeg følte mig velsignet.
Vi boede hos nogle venner der kom i SUK før de flyttede. Dejligt at se dem igen, og hvor kan man bo i nogle fede huse for det en 2-vær. koster i Kbh.

PS. Se denne artikel om kristen blogging fra Giraffens netnyheder.