maj 2005


"Kirkeministeriet har ansat pastor Martin Tage Herbst som sognepræst i Ådum og Tarm Pastorater i Ribe Stift fra den 1. juni 2005."

Tillykke til min gamle fødeby, I har gjort et scoop. Det er - i min bog - intet mindre end et at landets bedste præster der er på vej til jer.

Og tillykke til dig Martin.
Skabelsesfortællingen kan læses i lyset af følgende bemærkning af Paulus" Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to bliver ét kød. Dette rummer en stor hemmelighed – jeg sigter til Kristus og kirken." Eferserbrevet 5;31-32

En omskrivning af 1.Mos.21-24 følger: "Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Kristus, og mens han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til med kød. Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Kristus, byggede han en kirke og førte den til Kristus. Da sagde Kristus: Nu er det ben af mine ben, kød af mit kød. Hun skal kaldes kirke, for af Kristus er hun taget. Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to bliver ét kød."

Analogien i Ef.5 er ikke at Kristus og kirken er et billede på ægteskabet, men derimod omvendt, at ægteskabet er et billede på Kristus og kirken. Hemmeligheden som Paulus omtaler, er måske den, at det ikke kun var Adam der i sin tid gik mageløs og utilfreds rundt i edens have. Også Gud følte sig single. Ligesom mennesket ikke kunne finde sin lige blandt himlens fugle og de vilde dyr, ligeså lidt kunne Gud finde sin lige i den paradisiske have han havde skabt. Derfor måtte han lægge noget af sig selv i det, og han blæste sin livsånde i mennesket og formede det i sit eget billede. Dette nummer gentog sig da Adam fik formet en kvinde efter sit billede - ben af sine ben, kød af sit kød.

Denne fortælling udspiller paradokset mellem nærvær og afstand, mellem forbundethed og adskillelse. Kun ved at fjerne noget fra sig selv, kun ved at eksportere et ribben, er der mulighed for at ægte forbundethed og kærlighed kan opnås. Paradokset er at kærlighed kan ikke eksistere uden en genstand, et kærlighedsobjekt. Man kan ikke elske uden at der er tale om at man elsker nogen eller noget. Det er derfor en betingelse for kærlighed at "hin anden" - "den elskede part" har selvstændighed og i udgangspunktet er adskilt fra den elskende. Kærlighed forudsætter integritet. - Men operationen er ikke risikofri, for hvis 'ribbenet' ikke vil vide af Adam, er han dømt til evig ufuldkommenhed, og må bære rundt på en konstant fornemmelse af mangel og afsavn.

Hemmelighed som Paulus omtaler, er måske den, at Gud er i samme båd. At også han har 'risikeret et ribben' for på den måde at muliggør ægte forbundethed og kærlighed, og må følgelig føle afsavn indtil 'ribbenet' genkender og gensvarer hans kærlighed. Den første Adam fik sit ar ved skabelsen af kvinden, den anden Adam fik sit ar på en bakketop uden for Jerusalem – og indbyder dermed hele menneskeslægtet til ægteskab.

Kirken er Guds Eva, fordi kirken kan defineres som summen af responsen på Guds kærlighedserklæring (hverken mere eller mindre). Kirken er Guds genfundne ribben. "Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to bliver ét kød." Kirken og Kristus er "ét kød". Dette er begyndelsen på den kosmiske forsoning… (til videre studium: Ef.1,22-23, Ef 4,10, Kol 1,15-20, Fil 2,6-11).
"Jeg kender lykken mest som et biprodukt, der opstår, når jeg er optaget af noget, som er vigtigere end at være lykkelig: gøre mit arbejde, være nærværende ved et menneske eller føre en god samtale. Lykke er et biprodukt af noget, som er utroligt vigtigere. Vil man være ulykkelig, så skal man stræbe efter lykke." Jens Ole Christensen. Generalsekretær i Luthersk Mission.
Nogel af jer vil vide at vi venter barn nr. 2 til september. Men forleden gik vandet og Mette har været indlagt lige siden, med udsigt til at skulle ligge helt frem til fødslen.

Prognoserne er ikke specielt gode. Lægerne har forberedt os på en for tidlig fødsel og det er bestemt ikke sikkert at barnet vil overleve eller komme ud uden mén. DR havde en statistik over tidlige fødsler i mandags kl. 21:00. (Link)

Scanningerne er dog foreløbig positive. Barnet har det tilsyneladende godt, og der er blevet dannet en del fostervand siden. Det er dog en hård tid for os.

Hmmm...

Jeg har en religion fordi:
- det er umuligt at mene noget om fremtiden uden at tro.
- religion i sin grundbetydning (religare) handler om at binde det adskilte sammen.
Presset af ledighed og uinspirerende vikarjobs har jeg arbejdet en del med det man kan kalde personlig branding. Jeg er ved at udvikle et koncept med teologi og spiritualitet målrettet til den moderne arbejdsplads. Men det volder mig problemer. En Sprite reklame spøger i mit baghoved:

"Image is nothing, thirst is everthing."

Tørsten er altafgørende. Mit problem er at jeg vist nok ikke er rigtig tørstig efter noget for tiden. Som din tørst er, så er din motivation!
Spør man en række tilfældedige danskere: 'hvad er en kristen?' - vil jeg gætte på at man får mange svar i retning af: 'en der er døbt og konfirmeret', 'en der bor i et kristent land som fx. Danmark', 'en der er medlem af (folke)kirken'.
Spør man tilsvarende en række tilfældige danskere: 'hvad er en muslim?' og 'hvad er en buddist?' - vil jeg gætte på at man får mange svar i retning af: 'en der praktisere islam/buddistme', 'en der tror på Allah/Buddah'.

SUM: det er min tese (godtnok uafprøvet) at mange danskere har en mere passiv forståelse af kristendommen og en mere aktiv forståelse af andre religioner. I Danmark er vi overvejende kristne qua vores nationalitet og kulturarv. Dem der bekender sig til andre religioner er det langt mere aktivt og dediceret.

Denne tilstand af kulturkristendom i Danmark er ikke tilfredsstillende. Det kan ikke være nok for kirken. Det er bagsiden ved den kontekstualiseringssucces som kristendommen fik i Europa med Konstantins konvertering fra 'hedenskabet': at nu blev alle kristne ved lov, ved fødsel. Kirken satte sig længere op på magtens spisebord, forlod en tilværelse som radikal minoritetskultur og blev majoritetskultur. Kirken skiftede strategi fra kvalitetsstrategi til kvantitetsstrategi.