december 2003


I år har vi fejret julen hos min søster og svoger i Svejstrup (et sted mellem Randers og Århus). Førts tøffede vi til julegudstjeneste i Århus Valgmenighed og så videre hjem til Jesus og Josefinen og anden med de brune kartofler.
Og igen i år er jeg blevet begavet. Af bøger her jeg fået:"Drik dybt af Ånden" af Peter Halldorf (han kommer iøvrigt til Karlslunde Strandkirke ifm. deres Januarstævne), og - langt om længe - af Magnus Malm "I Lammets Tegn" og "Vejviser". To af bøgerne er fra det lille forlag med de seje bøger: Boedal.dk. Magnus Malms bøger handler om kristen ledelse og kirkens vej ind i dette nye årtusinde. Halldorfs bog handler om kristendommens 'uartige lillebror' - Helligåndsteologien. Der er virkelig lagt op til god læsning.

Jeg har tænkt meget på, at når jeg en dag bliver præst, vil en bruge en arbejdsdag om ugen på ikke at producere. Dvs. læse, bede, studere og fordybe mig.

Iøvrigt - en anden julegave. Bloggen rundede igår 5000 unikke besøg siden slutningen af juni. Tak for jeres vedvarende interesse. Jeg håber fortsat at være leveringsdygtig i tanker og ideer om kirken og kristendommens vej ind i dens tredje millenium.

Fortsat glædelig inkarnationsfest - Immanuel!
Touch T-shirtTouch T-shirt
Touch T-shirt er startet af danske designerer der har boet, rejst og arbejdet i Afrika. Deres mission er at gøre en forskel. For hver t-shirt de sælger går der 35 kr. til Afrika. Mangler du en julegave så klik forbi www.touch-africa.com
"Jeg kan godt lide jeres Kristus, men jeg bryder mig ikke om jeres kristne. Jeres kristne er så ulig jeres Kristus."
- Mahatma Gandhi
Ofte handler kirkens største indvending imod det postmoderne om dennes afvisning af det absolutte sandhedsbegreb. Det har været mit indtryk at denne kritik ikke helt er berettiget. Det postmoderne menneske afviser ikke pr. definition al tale om sandhed. Dan Kimball skriver i 'The Emerging Church' noget om at det postmoderne mennekser først og fremmest gennemskuer at meget sandhedskræven i virkeligheden er selvbeskyttende konstruktioner, og at det er sådanne konstruktioner der afvises fremfor selve sandhedsbegrebet. Kimball skriver:

"Despite the challenges of plurality and the diversity of people's views about spirituality, sexuality, morals, and ethics, I am greatly optimistic. I am finding that emerging generations really aren't opposed to truth and biblical morals. When people sense that you aren't just dogmatically opinionated due to blind faith and that you aren't just attacking other people's belifes out of fear, they are remarkably open to intelligent and loving discussion about choice and truth [....]
In fact, I've seen that when Jesus and his teaching are offered as solid truth in the midst of a confusing and shifting world, people actually respond positively and with great relief. People are simply opposed to the self-righteous attitudes of those who unloveingly argue that they have the exclusive claim to truth."
. p76.

Det postmoderne menneske har fat i en ydmyghed og respekt som kirken virkelig bør lære af.
fandt dette prisværdige :) missiologiske initiativ på bykirken.dk:

"Dansk Elsdyr Mission blev stiftet i 1990 af Michael Christensen og Jakob Henriksen. Initiativet udsprang af en ovenud stor kærlighed til og betagelse af disse mageløse væsener. "Og hvorfor skulle de ikke også have lov at blive missioneret for?" spørger Michael indigneret her tretten år efter. For projektet mødte naturligvis stærk modstand fra begyndelsen. Dels mente man målgruppen var alt for snæver, hvortil Jakob straks replicerer, at en Elg faktisk kan måle op til 1 m ved bugen og mindst 3-4-5 meter over geviret. Dels mente nogle, at der ganske enkelt var tale om et useriøst projekt. Den anklage er også skudt helt ved siden af, og faktisk må elge slet ikke skydes, hævder de to initiativtagere.

I elsdyrmissionen har man fundet en række slagord så som: "Ren og retfærdig" og "at være elg eller ikke at være"

Deep Dirt
Apropos kirke på gulvet!

To nye blogs er tilføjet listen. Karen Ward skriver Deep Dirt hvor de sidste to indlæg handler om vor tids kirkereformation med en forankring tilbage til Martins tanker. Hvor er Luthers reformationsånd i dag? spør hun, og med rette vil jeg mene.

Det postmoderne er nu også kommet til Wittenberg. (Det var dér Luther lavde alt balladen). Wittenblog er et helt ny blog- og ressourceprojekt som der nok skal komme noget godt ud af. Sitet er pt. stadig i opstartsfasen.
Gulvet er et fedt sted. Det har jeg genopdaget efter vi har fået Zakarias. Gulvet er den ultimative legeplads. På guvlet er børn og voksne lige.
Måske er gulvet også et postmoderne sted. Noget med at vi skal tilbage til det basale og alt andet skrælles bort. Noget med at vi ikke vil forsumpe i det moderne sofahjørnes komfortabilitet. Noget med at vi vil være i et mobilt rum der let lader sig ommøbelere.
Måske skal kirken ned på gulvet. Tilbage til det basale, ud af komfortzonen og ind i et rum der ikke er defineret.
Forslag til meditation: sæt dig på gulvet i 5 min.
4 mdrs. pastoralseminarium er nu slut og den store ubekendte i mit livs ligning er, hvad så nu? Pastoralen har været en god afklaringsproces på godt og ondt. Det gode: jeg har fået mere sprog for og indsigt i en grundlæggende systemfejl jeg mener skævvrider folkekirkens kirkebegreb. Kirkens status som åndelig sponsor af kulturen prioriteres højere end kaldet til at være kirke i nytestamentlig forståelse. Sagt på en anden måde: Kejser Konstantin anses vigtigere for ekklesiologien (læren om kirkebegrebet) end Paulus. Sagt på en tredje måde: folkekirken er mere folkekirke end folkekirke.
Det onde: Jeg er blevet klar over at jeg har en masse personlige ting investeret i min kirkeposition, der i den grad 'støjer' og svækker min kommunikation. Noget med at jeg oplever synspunkter mere truende end nødvendigt. Måske handler det om professionel hjælp?
Men hvad så nu? Nu står jeg her i 'drageporten' og spejder ud i landskabet. Jeg er på kirkejagt. Spejder efter en kirke med vision om at være discipelfællesskab i det senmoderne landskab. Med vilje til at gribe kritisk i egne traditioner og dogmer ud fra et ideal om kristendommens inkarnatoriske væsen. Men en hengivenhed efter at skabe et tilbedelsesrum der først og fremmest er autentisk og fordomsfrit. Jeg tror på denne kirkes fremtid og ved at dette vil jeg bruge mit beskedne liv på.
Det åbne forårsprogram 2004 på SALT 'Skandinavisk Akademi for Teologi og Ledelse' er nu kommet, og programmet ser meget spændende og kompetencegivende ud. Kurserne er åbne for enhver der har interesse, men henvender sig primært til folk i kirkeligt ledelsearbejde. Egenbetalingen er meget rimelig især i betragtning af, at SALT ikke er på finansloven. De fleste kurser foregår i København.

- Kristen forkyndelse i en multimediekultur.
- Efterfølgelse og spiritualitet
- Menighedsledelse (Aalborg)
- Etik (Aalborg)
- Professionel ungdomsmedarbejder
- Ungdomsarbejde som mission
- Unge og gudstjeneste


Læs mere her: Åbne kurser på SALT.
klip-selv-ud-kirke

Small Ritual er der masser af inspiration til postmoderne, flydende kirke. Jeg er simpelthen vild med Steve Collins's tanker. Hans site virker umilledbart lidt utilgængeligt. Kør musen hen over den orange menubox til venstre. Til hver menu findes der en flerfarvet bjælke øverst på siden. Hver farve er et link til en spændende tanke. Surf hen over 'Small Ritual' og 'Third Place' - de er virkelíg gode. fx toolbox, virus, Liquid Church, kirchelandshaft - på den fede måde, third place church.
fra en artikel om kristen retræte i Berlingske Tidende, søn d.7 dec.:

"Flere fra både folkekirken og new age kredse ønsker en religiøsitet, hvor de selv er aktive. De vil mærke deres egen forbindelse til det åndelige. Kritikken af folkekirken går ofte på, at den taler til folk og gør dem passive."siger lektor og dr.theol. Carsten Breengaard.

Bl.a. herfor laver vi In:tro gudstjenester i Solvang. Vi vil gi krop til folks (og vores egen) religiøsitet. Næste in:tro søndag d.25 januar.
bilYes - nu holder der en Citroën BX i 'garagen'. Skøn fornemmelse. Slut med DSB, elevatorer der ikke virker, fyldte busser og alt det der.
Og så en lille quis: Hvor hurtig kan man få en parkeringsbøde efter at man har fået bil? Svar: 12 timer. ØV - ØV og hvor dum har man lov til at være. Jyder i København!
Israels folk stod mellem havet foran dem, og den hastigt nærmende egypterhær bagved dem. Havet er metafor for kaos - i dette tilfælde fremtidens kaos. Af disse to onder valgte Moses det foranliggende onde fremfor det bagvedliggende, til trods for at egypterne sikkert ville være til at forhandle med - i modsætning til havet.
Når jeg tænker på kirkens situation i dag, forekommer det mig, at også den står med et valg. Den kan vende sig bagud og tage kampen op med fortidens udfordringer: moderniteten, sekulariseringen, andre trossamfund osv., eller den kan vende sig mod fremtidens kaoshav - mod nye og ukendte udfordringer: postmodernitet, globalisering osv. Den kan vælge at være kirke i det velkendte, eller i det store ukendte.
Moses valgte at strække sin arm ud over havet, og stående der, helt ude på kanten af det gamle land, viste der sig en vej igennem til det forjættede land. -
Dette er en god fortælling syntes jeg!
Fandt dette link med 64 siders noter, citater, grafer og illustrationer til Kimball's bog: Emerging Church. Helt gratis og lige til at printe ud.
... with closed mindes always open their mouths? Sticker sold in a popular Youth Clothing Store.
- Fra Emerging Church s.192
Blæksprutten

Emerging Church Next Christendom
I dag var det Blæksprutten jeg fandt i min pak'kalender. Ja - vi er nogle der har det godt her i julen. Ideen med en pakkekalender til manden gives hermed videre til samtlige koner derude.

Derudover ankom disse to bøger i dag fra Amazon.co.uk:

The Next Christendom af Philip Jenkins handler om kristendommens udvikling i det 21. årh. Tesen er, at kirken er ved at sadle om fra en religion domineret af vestlig intellektualisme og akademisk teologi, til en global religion der i langt højere grad er erfaringsbåret og mystisk.

The Emerging Church af Dan Kimball debatterer hvad kirke egentlig er og hvordan kirke kan give mening i en postmoderne tid. Læs mere om Kimball's innovative kirkeprojekt her, læs et interview med ham her eller læs dette uddrag fra bogen: "I Like Jesus, but I Don´t Like Christians".
aidsdagForleden var det international aids dag, og i den anledning blev der tændt en masse lys på Kongens Nytorv (Kbh) for at markere hvor mange der i Danmark er døde af aids.

På verdensplan er aids en af de helt store menneskedræbere, og det er virkelig vigtigt med masser af fokus på området så udbredelsen kan bekæmpes.

Med fare for at lyde 'frelst' vil jeg alligevel sige at jeg hvert år fornemmer malurt i bægeret når det gælder den hjemlige aids markering. For det første forekommer det mig, at kampagnen er ude af proportioner. Masser af danskere dør hver år af en masse andre ting der i ligeså høj grad fortjener opmærksomhed og ressourcer til bekæmpelse. (Dette er selvfølgelig ikke arrangørernes skyld.) For det andet er det som om aids på en absurd måde har en særlig status, og det virker som om det er særlig 'in' støtte netop aids bekæmpelsen.

Jeg tror det hænger sammen med at aids er en seksuel relateret sygdom, og at den opfattes som en trussel mod den seksuelle frihed. Derfor skal aids bekæmpes på lige fod med enhver anden begrænsning af det moderne menneskes trang til fri udfoldelse. Jeg ser for mig en storrygende demonstrant der demonstrerer mod lungekræft. Motivationen er til at forstå, men er svær at tilslutte sig for en ikke-ryger - fordi der er en anden og mere oplagt løsning. Sådan har jeg det også med aids.

Jeg er ikke modstander af frihed, og jeg tror at vi i vores kultur har vundet meget ved at insistere på frihed. Men jeg tror ikke at frihed altid er det ultimative mål. Det er en religiøs og filosofisk sandhed, at der ligger en velsignelse gemt i begrænsetheden. Et langvarigt parforhold er en seksuel 'begrænsning', og der er en grund til at langt de fleste kulturer til alle tider har valgt at leve netop sådan. Ikke fordi 'begrænsning' i sig selv er et mål, men fordi man har indset at der ligger en særlig velsignelse i 'begrænsningen'.

Mere info om aids her.
B-menneskers kropstemperatur er om morgenen to timer langsommere om at stige fra nattemperatur til dagtemperatur. Det er videnskabelig fakta ifølge Dr. Morten Møller. Denne 'forklarelse' er at læse i denne måneds udgave af Helse. En udgave hvis tema i øvrigt er 'tro og mirakler'. Læs bla. artiklen: Bibelen er bedre end nervepiller. Det tror jeg nu nok jeg var klar over i forvejen, men det er da rart at læse det i sekulære medier.

Der er meget 'Gud' i sekulære medier for tiden. Og det er godt, men det er en udfordring til kirken. Både mht. at komme ud af starthullerne og få Gud ud til folk, frem for at forvente at folk skal komme ind til kirken. Men også en udfordring til at gøre det bedre en disse medier. For det kan kirken. Amen!
The Meatrix
Jeg er jo en gennemført kopist. Endnu engang har Kirke til tiden fundet noget interessant på nettet – denne gang i humorkategorien. Besøg THE MEATRIX:
Et 'alvorligt' misbrug blev omtalt i gårsdagens JP. Undersøgelsen indikerede at det ofte går ud over kvinder, men jeg følte mig nu også ramt:

"Ifølge Susan Nolen-Hoeksema er man i risiko for at udvikle overtænkning, hvis man svarer 'ofte' eller 'altid' på nedenstående udsagn:
1. Jeg tænker på, hvor alene jeg føler mig.
2. Jeg tænker på mine følelser af træthed eller smerte.
3. Jeg tænker på, hvor svært det er at koncentrere sig.
4. Jeg tænker på, hvor passiv og umotiveret jer føler mig.
5. Jeg tænker på, hvorfor jeg ikke kan komme i gang.
6. Jeg gennemgår en nyligt indtruffet hændelse igen og igen og ønsker, at tingene var gået bedre.
7. Jeg tænker på, hvor trist og ængstelig jeg føler mig.
8. Jeg tænker på alle mine utilstrækkeligheder, fiaskoer, mangler og fejltrin.
9. Jeg tænker på, at jeg ikke har lyst til at foretage mig noget som helst.
10. Jeg tænker på, hvorfor jeg ikke kan håndtere tingene bedre.

"Kun det fandt jeg ud af, at Gud har skabt menneskene enfoldige, men de gør sig alle mulige spekulationer." Prædikeren (7,29)