febuar 2005


Det var en god film jeg så i går. Kan ikke lige vurdere om den er bedre end Vanilla Sky, men min filmoplevelse var mere intens fordi jeg måtte koncentrer mig mere pga sproget.

Nå - jeg kom til at tænke på om ikke den postmoderne afvisning af metafortællingerne og det 20. århundredes rationalitet, orden, retning, logik og fremgang, i sig selv kan anklages for at være en metafortælling. En metafortælling om ubegrænsethed, kaos og virtualitet. Denne 'postmoderne metafortælling' er ikke forpligtet på noget som helst, der er intet der er givet, og det er dens styrke, og hjælper os til at åbne øjnene og se nye muligheder. Men der ligger også en svaghed i at vi konstant skal sætte spørgsmålstegn til virkeligheden. Svagheden er afstand, adskillelse, uengagement, ensomhed og frygt. Her mener jeg kristendommen kan komme ind i billedet og finde en berettigelse i det fremtidige samfund, som en virkelighedsapostel. Vi kan spekulere meget, men når dagen er omme, er der stadig en nabo der er ensom, et barn der er sulten, og en fred der skal vindes.

Virkeligheden kan noget virtualiteten ikke kan. (Indlysende - vil nogle måske sige!) Men der er ikke indlysende for virtualiteten er kun lige begyndt, og ifølge filosoffer og fremtidsforskere vil vi en dag blive chokeret over hvor meget virtualiteten vil ligne virkeligheden.
Men som Luk Øjnene op, og The Matirx filmene antyder, findes der en brist - en programmeringsfejl - i menneskets underbevidsthed, der tilsyneladende gør hele forskellen. Hjerneforskerne Danah Zohar og Ian Marshall taler om et Gudspunkt i hjernen - måske er der en sammenhæng.

Luk øjnene op og se virkeligheden! (og så ikke mere selvsving herfra!)

"Min Gud, min Gud, hvorfor har jeg forladt dig?"
I morgen aften (onsdag d.23) mens sneen vil dække landet skal jeg se originalfilmen, bag en af de postmoderne film, der har gjort størst indtryk på mig. Jeg tænker på Vanilla Sky og den spanske orignaludgave: "Abre los ojos" - "Luk øjnene op". Den skulle efter sigende være bedre, og jeg glæder mig til at se den.

Tune ind på DR1 kl. 22:00.

"Din profession interesserer mig ikke. Jeg vil vide, hvad du brænder for, og om du drister dig til at drømme om at møde dit hjertes længsel.

Din alder interesserer mig ikke. Jeg vil vide, om du tør gøre dig til grin for kærligheden, for dine drømme, for livets eventyr.

Det interesserer mig ikke hvilke planeter, der er i kvadratet til din måne.

Jeg vil vide, om du har berørt din egen sorgs centrum, om livets svigt har åbnet dig, eller om de har gjort dig vissen og indelukket af frygt for yderligere smerte! Jeg vil vide, om du kan udholde smerte, min eller din egen, uden at gøre noget for at skjule den, eller sløre den, eller lindre den.

Jeg vil vide, om du kan udholde glæde, min eller din egen, om du kan danse af vildskab og lade ekstasen fylde dig til tæerne og fingerspidserne uden at advare os om at være forsigtige, at være realistiske, eller at huske begrænsningen ved at være menneske.

Det interesserer mig ikke om den historie du fortæller mig er sand.

Jeg vil vide, om du kan skuffe en anden for at være tro mod dig selv; om du kan tåle anklagen om forræderi uden at forråde din egen sjæl.

Jeg vil vide om du kan være trofast og derfor troværdig. Jeg vil vide om du kan se skønheden også selvom det ikke er kønt hver dag, og om du kan hente dit livs kilde i Guds nærvær. Jeg vil vide om du kan leve med fiasko, din egen såvel som min, og stadig stå ved søens bred og råbe dit "Ja!" til fuldmånens sølvskive.

Det interesserer mig ikke hvor du bor, eller hvor mange penge du har. Jeg vil vide om du kan stå op efter en nats sorg og fortvivlelse, træt og mørbanket, og gøre hvad der skal gøres for børnene.

Det interesserer mig ikke hvem du er, hvordan du er kommet her. Jeg vil vide om du vil stå i ildens centrum sammen med mig og ikke vige tilbage.

Det interesserer mig ikke hvor, hvad eller med hvem, du har studeret. Jeg vil vide hvad der opretholder dig indefra, når alt andet falder bort.

Jeg vil vide om du kan være alene med dig selv, om du virkelig kan lide det selskab du holder dig i tomme øjeblikke."

==============================================
Invitationen, inspireret af Oriah Mountain Dreamer, indiansk 'ældste', maj 1994.

Oriah Mountain Dreamer skrev digtet INDBYDELSEN som en reaktion på en fest, hvor hun oplevede det sociale samvær som overfladisk og tomt. De ting, folk fortalte om deres karriere, familie og ydre liv i det hele taget, afslørede intet om, hvem personerne bag ordene i virkeligheden var. Digtet udtrykker forfatterens længsel efter nærvær og autentisk liv, et ønske om at finde ind til de ting, der virkelig betyder noget. Fra: www.borgen.dk
er tilbage som undervisningsminister og nu også kirkeminister. Nu er han på hjemmebane igen. Det er en klar forbedring på begge områder, men lad os nu se om chefideologen ikke er blevet alt for skadet i ideologierne efter fire år som udskældt integrationsminister.


design: Ewald/Altamirano
En mor kommer med sit lille barn på armen og spørger Gandi, hvad hun skal gøre ved barnet. Det vil kun spise sukker. Gandhi tænker lidt og siger så: Gå hjem og kom tilbage om tre dage.
Det gør kvinden så. Gandhi siger siger: "Hold op med at give dit barn sukker." "Tak for rådet, men hvorfor sagde du ikke det med det samme?" spørger moderen. "Fordi jeg dengang ikke selv var holdt op med at spise sukker", svarede Gandhi.
(Citat fundet i bogen Selvledelse, 1+1 er af og til mer´ end to s.94)
Jeg har stifinder-problemer. Mit problem er at jeg har svært ved at finde et meningsfyldt arbejde. Problemet er til dels selvforskyldt fordi jeg stiller nogle krav til mit kommende job, der nærmest kun kan indfries hvis jeg skaber min egen stilling. Det er jeg så gået i gang med - derfor den lange tavshed på bloggen.

Det er på den ene side demotiverende, at jeg ikke passer ind i kirkeministeriets og Job-søgnings-robotternes jobbeskrivelser, men på den anden side er det enormt motiverende at arbejde med og udvikle ens kernekompetencer til et koncept, der med tiden kan give en god og stabil indkomst og eksistentiel mening.

Jeg har i dag tilbragt en god time med Tania Ellis (www.taniaellis.dk), en - i mine øjne - førende erhvervskonsulent /analytiker. Hun ved noget om paradigmeskiftet i forhold til erhvervslivet og har bla. vundet Berlingske Tidendes Nyhedsmagasins prisopgavekonkurrence: "Hvordan skal Danmark Ledes?".

Jeg talte med Tania fordi jeg tror teologien og navnlig mine kompetencer indenfor paradigmeskift og visionsarbejde kan bruges af en virksomhed til at skabe identitet, reducere stress, holde på den gode medarbejder, integrere virksomhedens værdier så det bliver til DNA hos medarbejderen og ikke mindst skabe en helhedsforståelse i firmaet der tilfører mening. Og jeg fik virkelig god og konstruktiv feedback.

Jeg er altså i gang med at skabe et koncept omkring de bløde værdier, men der er mange veje at gå. Ganske få virksomheder har i dag ansat teologiske konsulenter - men de findes, jeg kunne også forestille mig at gå selvstændig som en ekstern konsulent – men det er et trængt marked. Der er virkelig mange veje man kan gå.....
et livstegn - helt utroligt::

NY BOG -om kirkens opgave i en ny tid. På dansk!

"For at kunne forkynde til nutidens danskere er man nødt til at kende og forstå tiden. En ny bog af professor Kurt Christensen (Menighedsfakultetet i Århus) giver præster og forkyndere baggrund, indsigt og svar om "Postmodernismens udfordring til kristendommens sandhed" - som er bogens titel. Undertitlen er: Refleksioner over den kristne apologetiks muligheder i en postmoderne kultur. En nærmere beskrivelse af bogens indhold findes nederst i mailen.

Bogen på godt 500 sider bliver kun trykt i et begrænset oplag på baseret på antallet af forudbestillinger.

Ved forudbestilling inden 1. marts 2005 kan bogen fås for kr. 299,- (+ forsendelsesomkostninger). Efter 1. marts koster bogen kr. 375,-

Bestilling kan ringes ind på tlf. 35 43 83 83 (Credo Forlag) eller sendes via e-mail til credo@kfs.dk

Husk at opgive navn og fuldstændig adresse.

Bogen tilsendes i løbet af marts måned.

BESKRIVELSE AF BOGENS HOVEDINDHOLD:

Den kristne tro udfordres af moderne rationalister, postmoderne relativister og tilhængere af andre religioner og livsanskuelser. I denne bog afdækkes den postmoderne udfordring af en central kristen påstand, nemlig at Jesus er »vejen og sandheden og livet«, og det undersøges, hvilke muligheder vi som kristne har for at fastholde, forsvare og fremme forståelsen af kristendommens sandhed i en sandhedsrelativistisk tid.
Bogen er opdelt i fem hovedafsnit:
1. En redegørelse for den postmoderne sandhedsforståelse
2. En beskrivelse af den filosofiske og idehistoriske baggrund for denne sandhedsopfattelse.
3. En udfoldelse af et teologisk-filosofisk grundlag for bedømmelsen af blandt andet den postmoderne sandhedsrelativisme.
4. En kritisk vurdering af elementerne i den postmoderne sandhedsforståelse.
5. En overvejelse af de muligheder vi som kristne har for at argumentere for kristendommens sandhed i en postmoderne kultur.

Der argumenteres i bogens afsluttende del for, at et forsvar af kristendommen stadig er mulig, men at apologetikken i en postmoderne kultur må ændre karakter fra at være et ensidigt intellektuelt og teoretisk forehavende til en slags »holistisk apologetik«.

Bogens forfatter er dr. theol. Kurt Christensen, professor i etik og religionsfilosofi ved Menighedsfakultetet i Århus.