december 2004


Samlet af Filosof, Anders Fogh Jensen

Mennesket er:

1. et tobenet dyr uden fjer (Platon, Aristoteles)
2. det, det ikke er (Sartre)
3. et hul i væren (Sartre)
4. fordømt til at forestille sig tingene anderledes (Sartre)
5. tid (Heidegger)
6. forbruger (erhvervslivet)
7. ubestemtheden af bestemt og ubestemt
8. et rationelt individ (økonomisk teori)
9. gennemsigtigt (Sartre, økonomisk teori, meningsmålere)
10. sit ophav (Encyklopædien)
11. homo sapiens / det vidende dyr (Encyklopædien)
12. det fornuftige dyr
13. det talende dyr (lingvistikken)
14. pneuma, ånd (Sokrates)
15. den i kroppen fængslede
16. fornuft (Platon)
17. den, der ikke er gud
18. en jordbeboer
19. den, der skal dø
20. skylder Gud (Bibelen)
21. al-tid syndigt (Bibelen)
22. ikke kan vide alt (Kirkefædrene)
23. ikke kan gøre alt (Kirkefædrene)
24. et lille lam (Jesus)
25. den der vil sætte sig i Guds sted
26. et øje der betragter (Descartes)
27. det som genstanden står imod
28. grundlaget for erkendelse: subjektum (Kant)
29. den, der vil have magt over verden
30. den, der har til opgave at ordne verden
31. det, der kan reflektere på sig selv (Kierkegaard)
32. det, der vil se ind i sig selv (Sokrates, Freud)
33. det, der vil bemestre sig selv (epikuræerne, stoikerne)
34. det, der kan lave mennesket om
35. det endnu ikke fastlagte dyr (Nietzsche)
36. det, der kan forestille sig verden anderledes (Sartre)
37. det, der har ideelle forestillinger om det reelle
38. det, der kan udkaste alternative forestillinger
39. det eneste væsen der kan vælge (Kierkegaard)
40. det, der er fordømt til frihed (Sartre)
41. et forhold, der forholder sig til sig selv (Kierkegaard)
42. det væsen, der er stillet overfor et enten-eller (Kierkegaard)
43. det væsen, der kan kæmpe mod skæbnen (Hamlet)
44. en stående opgave (Dostojevskij)
45. at blive menneske (Dostojevskij, Kierkegaard)
46. syntese af mulighed og nødvendighed, uendelighed og endelighed (Kierkegaard)
47. en selvbedrager (Freud)
48. det, der har selvbilleder
49. det, der gemmer sig bag billeder (Freud)
50. fremmedgjort hjemsøgende (Marx)
51. det, Der kalder sit socialiserede billede sig selv (Bourdieu, Heidegger)
52. det, der ikke kan udholde kontingensen (Marquard)
53. det, der ikke kan tåle at se ind i sig selv (Nietzsche, Freud)
54. drift (Freud)
55. vilje (Nietzsche)
56. magt
57. tjener for to herrer (Freud)
58. selvtøjling (Freud)
59. det, der vil men ikke gør (Paulus)
60. arv
61. miljø
62. et ufrit væsen
63. fysisk-kemiske processer
64. en organisme (biologien)
65. et stykke mekanik (Aristoteles, Harvey)
66. et elektrisk system
67. et kommunikationssystem (Crick & Watson)
68. en (DNA)kode
69. sin tids ypperligste teknologi
70. en mølle
71. et urværk
72. en harddisk
73. en maskine (Newton)
74. human resource (organisationsteori)
75. en disposition (Bourdieu)
76. en strukturbærer (Lévi-Strauss)
77. overfladen for begivenhedernes indskrift (Foucault)
78. en tavle (Locke)
79. verdens kød (Merleau-Ponty)
80. det steD, hvor naturen åbner øjenene og ser, at den er til (Schelling)
81. det sted, hvor verden bliver verden (Heidegger, Kojève)
82. en til-værelse (Heidegger)
83. stedet for sprogets gennemtrængning af verden (Heidegger)
84. dømt til forståelse (Merleau-Ponty)
85. det gennem fortællingen forstående væsen (hermeneutik)
86. det medium hvorigennem historien forstår sig selv (Gadamer)
87. sin historiske herkomst (Gadamer)
88. en abe (Darwin)
89. det, der fortælles (Kjærstad)
90. er ikke; mennesket ek-sisterer (Heidegger)
91. en eks-tase (= Hamlet)
92. et forløb, et curriculum vitae
93. det, der lever med bevidstheden om en fortid
94. det, hvis fortid er i nutiden
95. det uafsluttede (Freud)
96. en vorden (Kierkegaard)
97. en væver (Kjærstad)
98. et væsen, der ligger som det har vævet
99. en knytter
100.en metafor (Anders Fogh Jensen)
"Hvis ændringer sker, kommer de nedefra. De opstår blandt mennesker, der taler af indre nød, ikke gennem masseopstande. Hvilke politiske programmer, der opstår som følge af nutidens indre nød, aner jeg simpelthen ikke. Men jeg er sikker på, at et regime, der ikke giver mennesker nogen dybere grund til at bekymre sig om hinanden, ikke i længden kan opretholde sin legitimitet." - Richard Sennett

Fra filosoffen.dk - og smilebåndet kom frem da jeg jeg læste lidt på 'skrifttavlen' som hænger over baren på Café Blågårds Apotek!

Vi er alle humane ressourcer!

"Jeg mødte en kvindelig læge fra Vestjylland. Hun havde lige haft besøg af statsministeren. Han var imponeret over, at hun havde løst ventelisteproblemerne på neurologisk afdeling på Centralsygehuset i Holstebro på tre måneder. Lægen hedder Dorthe Tilsted, og hun fik ideen til, hvordan det kunne klares, da hun var på barselsorlov. I bund og grund skulle der husmodertænkning til, fortalte hun mig, og lidt teamwork. Sådan." Lasse Zäll coach og idrætspsykolog, Ledelsesklumme i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin.

Der er noget med at der lige er kommet en bog på markedet om dette emne. Er der nogen der kan hjælp med forfatter og titel?
"Begyndelsen på en vane er som en usynlig tråd, men hver gang vi gentager handlingen, forstærker vi tråden og tilføjer endnu en tråd, indtil den bliver et tykt kabel, som binder os uigenkaldeligt i tanke og handling." (Orion Swett Marden 1850-1924) Læst i Kiwimagazinet.
om en ny religiøsitet eller spiritualitet. Men hvori består egentlig forskellen fra klassisk kristendom. Her er et bud fra 'Kirken i en multireligiøs tid' af prof. Viggo Mortensen:

KLASSISK KRISTEN TRO - NY SPIRITUALITET
Den hinsidige Gud - Den iboende Gud
Vi er syndere der behøver tilgivelse - Vi er sårede og behøver helbredelse
At gøre sin pligt - At opnå selvrealisering
Gud som herre og konge - Gud som ven og liv
Ordets forkyndelse - Mysteriet i eukaristien
Forståelse - Erfaring
Tro som sandhed - Tro som tillid
Den snævre port - Den brede favn
Komme i himlen - Leve på jorden
Filosofisk sandhed - Psykologisk sandhed (“Jeg føler at..")
Hierarkisk autoritet - Erfaringsbaseret autoritet
Stærke grænser - Bløde grænser
Eksklusivisme - Inklusivisme/pluralisme
Kommandere - Sætte i stand til
Adlyde - Fremhjælpe, medskabe
Hierarkiske relationer - Gensidige relationer

Forhv. direktør af Institut for Fremtidsforskning Rolf Jensen, spør i bogen Heartstorm efter fremtidens ideologier (s.179ff) og har i den forbindelse nogle skarpe til den etablerede religion:

"På det korte sigt er nye og gamle religioner måske et bedre bud på ikke-materialistiske ideologier. Argumentet vil være det store behov hos det moderne menneske for svar på livets store spørgsmål. De reiligøse tilbud er til stede i alle dele af verden og de fleste mennesker tror ikke på, at mennesket er sin egen herre; de tror tværtimod på, at der er kræfter, som er større end mennesket, som råder over vores skæbne. Næsten alle mennsker har derfor brug for en religion, men tilstrømningen til de religiøse institutioner og bygninger er langt lavere end antallet af troende. Der er med andre ord en efterspørgsel, der ikke dækkes af de nuværende religiøse institutioner og det betyder, at der er plads til nye eller reformerede religiøse bevægelser. På varemarkedet ville en sådan asymmetri ikke få lov at eksistere ret længe, den ville blive fulgt op af tilbud, der dækkede behovet. Så enkelt er det ikke på det reiligøse område, det forudsætter en stærk tro hos dem, der udbyder en reiligon og den er måske sjælden i de teknologiske og materialistik dominerede samfund."
Det er snart jul. Hvordan griber du julen an? Næste træk er dit! Klik her.
Street-art ved Chrismas Møllers Plads. Altid rart at have digitalcameraet i lommen.





...på gaden nu. Rodney Clapp's bog "Et særligt folk" (A Peculiar People) er nu kommet i en dansk oversættelse/redigering fra forlaget Boedal. En sjælden bog, der for alvor forstår at vi ikke længere lever i et konstantinsk samfund og derfor heller ikke skal have en konstantinsk kirkemodel.

Fra Bagsiden:"Vi befinder os midt i et paradigmeskifte, på vej ind i en efter-konstantisk tid. Den lange periode med tætte bånd mellem kirke og stat, som blev indledt, da Konstantin den Store i det fjerde århundrede gjorde kristendommen til statsreligion, er ved at rinde ud.

Rodney Clapp ser dette som en gave til kirken – at den nu skal eksistere på betingelser, der ligner dem, den havde i de første århundreder. Den har nu en enestående mulighed for at finde tilbage til sin livsnerve, sin sande identitet. Men problemet er, at kirken har svært ved at give slip på det gamle, konstantinske paradigme.

Løsningen i en pluralistisk verden er ikke, som f.eks. biskop Spong gør, at kapitulere og tilpasse sig. Den er heller ikke, som den religiøse højrefløj er tilbøjelig til, at forskanse sig og forsøge at bevare magten som den vestlige civilisations "sponsor". Der er en tredje vej, radikalisering: Kirken skal påberåbe sig sin oprindelige identitet som en særlig kultur blandt andre kulturer, som et særligt folk."


Forordet er skrevet af lektor i praktisk teologi ved Københavns Universitet, Hans Ravn Iversen. Han skriver bla.: "KIRKE ER IKKE NOGET, man går i. Kirke er noget, man er, hvis man er kristen. Det at være kirke er at tilhøre en særlig kultur, et specielt folk. Som kultur er kirken blevet til ud af og på tværs af kulturerne. I dag bør den stå som en kultur midt imellem kulturerne, som en gave og en udfordring til kulturerne.

Dermed brydes der med liberalteologiens kristendomstypologier, der reelt stiller kirkerne i valget mellem at være mainstream-kulturkonforme eller mod-kulturelle og dermed sekteriske...."


Denne bog er ikke mindre end en formulering af kirkens 3. vej. Den eneste vej, efter min mening, der kan sikre kirken en troværdig fremtid i vores multireligiøse og postmoderne samfund. Det er en sjælden set model der på en gang tager tiden og kirkens urbekendelse alvorligt.
Der skal vælges en ny verdensleder, du sidder med i ansættelsesudvaglet, og din stemme er afgørende for, hvem det skal være. Du har følgende kandidater at vælge imellem:

KANDIDAT A:
Han samarbejder med politikere, der ikke har rent mel i posen og rådfører sig med astrologer, inden han træffer beslutninger. Han har 2 elskerinder, er kæderyger og drikker 8 - 10 Martini'er om dagen.

KANDIDAT B:
Han blev smidt ud af sit tidligere embede to gange, var en dårlig elev i skolen på grund af ordblindhed. Han står ikke op før ved middagstid, røg opium på universitetet og drikker en halv flaske whisky hver aften.

KANDIDAT C:
Han er høj dekoreret krigshelt. Han er vegetar, ryger ikke og drikker kun en øl engang i mellem og har aldrig været sin kone utro.

Hvilken af de tre kandidater ville du pege på? Skriv dit svar i kommentar boksen. I morgen kommer der måske en pointe!