november 2004


Find sjælen i ørkenen. Lars Borgmann arrangere ture til ørkenen, og skriver på sin hjemmeside:

"I 1992 tog jeg for første gang ud i Sinai-ørkenen på helt egen hånd, hvor jeg tilbragte tre dage og tre nætter. Turen blev en skelsættende oplevelse. Min krop og mit sind blev på én gang beriget og rystet af ørkenens stilhed, storhed og styrke. Da jeg tog derfra kunne jeg aldrig mere opleve mig selv som den jeg var før!"

Maskulin spiritualitet er en mangelvare i dag. Heltene var de gamle keltere, ørkenfædrene, martyrerne og selvfølgelig folk som Johannes af Korset, Dr. Luther, Johan Huss og Dietrich Bonhoeffer. Men hvad med os?

Næste ørkentur er d.16 april 05. Jeg overvejer at deltage.
Jeg ved ikke om bibelselskabet er genial eller bare ufrivillig morsom, men de har idag indrykket denne ulæselige annonce i dagens MetroXpress. God arbejdslyst til den heldige!
"Everything will be allrigth in the end - if it's not allright, it's not the end!!!"
Og jeg tænker - himmellængsel? - er dette ikke også kirkens program. Sålænge der er ufred, uretfærdighed, ukærlighed og ufuldkommenhed så er der arbejde til kirken. Jeg tænker tit på et andet citat jeg læste engang: "Gud forventer af kirken i dag, hvad han forventer af verden i morgen". Kirken er - i min bog - den største innovative kraft man kan forestille sig - dette gælder dog kun den kirke der virkelig vil være kirke. Desværre står den kirke vi kender med ansigtet vendt mod fortiden.
Vi lever i en spændende tid. Siden oplysningens indtog for over 300 år siden har vi udviklet en enorm naturvidenskabelig kompetence. Vi har dyrket det rationelle, det logiske og vi har tænkt i lineære baner. Da oplysningen kom, var det som anti-tese til middelalderens uoplyste og primitive mørke.

Enhver anti-tese har kun en begrænset levetid, den vil på et tidspunkt opsluges i en syntese. Syntesens tid er nu. For en anden kompetence er under kraftig udvikling, det er 'det alternative', det er den religiøse kompetence, det er den holistiske og spirituelle tænkning. Middelalderens mystik får renæssance.

lad os fortsætte med at udvikle begge kompetencer. Vi skal ikke tænke i den gamle fighte mellem videnskab og tro, vi skal ikke tænke enten/eller men både/og. Det kan der virkeligt komme meget spændende ud af.

En kommentar til debatten om Thomas Teilgaard. Måske er det ikke et spørgsmål om enten at stille en åndelig diagnose eller en psykiatrisk, måske er det et både-og.
Tak til Hella Joof og co. for en skøn film. Hvor er det skønt at opleve den åndelige erfaring eksponeret i det offentlige rum.

Og så et ord fra præsten:"Frygt, er måske den største religion i den vestlige verden.". Moses Jackson. Appropos frygt - se her!
Jeg er i dag startet på projektforløbet idémassage. Hen over de sidste par år har jeg spekuleret meget på et cafekirke koncept. Noget med at få kirkebegrebet ud af de hvidkalkede bygninger og tilbage til torvet. Noget med at skabe et sted i det offentlige rum med varme, fællesskab og kristendom. Noget med at få kristedommen ned på gadeplan. Noget med at finde en tredje finansieringsvej for kristendommen (hverken skattekroner eller tiende). Læs mere om idemassage her.
Kunne du i øvrigt tænke dig at arbejde i en cafekirke så kig på dette jobopslag fra Københavns nyeste cafekirke.
Jeg har i den sidste tid gået og spekuleret en del på kaldsbegrebet. I kirken taler man om et indre kald og et ydre kald. Man kan fx ikke automatisk blive ordineret til præst blot fordi man er uddannet cand.theol. Man må først have et ydre kald, dvs. at der skal være et menighedsråd der ønsker at ansætte en.

Princippet om at kombinere det indre kald med det ydre er meget sundt. Det er dog min fornemmelse at det indre kald i udbredt grad betragtes som implicit. Hvis en person har gennemført teologistudiet og søgt en præstestilling, så antager man at vedkommende har et indre kald og der spørges ikke mere til den sag. Jo der er lige bispeeksamen og præsteløftet, men så er processen allerede så langt fremme at det næsten er for sent at spørge til kaldet. Mig bekendt er ingen dumpet til bispeeksamen!

Som jeg ser det, er det indlysende at det ydre kald må være implicit. Har man fundet et arbejde, har man i samme omgang fundet et 'ydre kald'. Det gælder jo i alle erhverv. Jeg har derimod svært ved at se det indlysende i at det indre kald kan være implicit. Det er i hvert fald ikke gjort med gennemførelsen af teologistudiet og pastoralseminariet. På intet tidspunkt i disse to institutioner bliver teologien til 'tiltale' men forbliver 'omtale'. Jeg kunne godt tænke mig at kirken blev bedre til at spørge til det indre kald hos sine præster.

Det indre kald er eksplicit. Det er unikt for den enkelte. Det er personligt. Det er noget helt fundamentalt for kirkens tilstedeværelse. Uden dette mister kirken sin kraft og sin berettigelse. Jeg efterlyser mere kaldsbevidsthed i kirken.
En lille visdomspille fra Søren K. om det at hjælpe et andet menneske. Særdeles relevant for al mission, diakoni og undervisning.

"At man, når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv en indbilding, når han mener at kunne hjælpe en anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han - men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min merforståen ham slet ikke.
Vil jeg alligevel gøre min merforståen gældende, så er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, så jeg i grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham."


Søren Kierkegaard: "En ligefrem meddelelse" 1859.
- bare lidt reklame for et af vores features på denne hjemmeside. Jeg skal tit lige forbi for at kigge om der er kommet et nyt statement. Har du noget på hjertet?
Citat fra Luther filmen: "Det er altid lettere at hade det onde, end at elske det gode." (eller noget i den retning) - Martin Luthers skiftefader.
Jeg har oversat en lille artikel om fremtidens kirke. Jeg har valgt at kalde fænomentet 'kirken på vej' - men dette barn har også mange andre navne. Her et udpluk fra artiklen:

Kirken på vej er typisk kendetegnet af følgende elementer:

• Kreative tilgange til tilbedelse og spirituel refleksion. Dette kan involvere alt fra samtidens musik og film til højkirkelige liturgiske elementer og andre gammelklassiske traditioner.
• En minimalistisk og decentral organisationsstruktur.
• En fleksibel tilgang til teologiske spørgsmål hvor individuelle forskelle i tro og moral accepteres i et større omfang.
• En mere holistisk opfattelse af kirkens rolle i samfundet. Det kan være alt fra en større vægtlægning af fællesskabet i gruppens struktur, til et dybere engagement i sociale aktiviteter, udviklingen af lokalmiljøet eller kristen mission.
• Et ønske om at genlæse Bibelen i forhold til dens kulturelle samtid, for at finde frem til en rekonstrueret teologi der er fri for modernistisk bagage.


læs hele artiklen her.
Citat fra The Labyrinth. Prøv den i Solvang Kirke på søndag fra 14:30 til 21:00.
I går havde vi en debat om en af de kedelige tendenser som vi kristne har en stor hang til. Vi vil gerne ha' folk i kasser. Vi ser på verden gennem kasser (hvem der er indenfor og hvem der er udenfor), og vi har inddelt hele det kirkelige landsskab i et meget avanceret kassesystem (liberale, konservative, karismatikere, folke/fri, højre/venstre, IM/LM/ELM, sværmere, ortodokse, grundtviske og de tidehvervske + alle mulige kombinationer).

Troen er også i et kassesystem. For nogle kristne er den personlige efterfølgelse vigtig, for andre er det nok at tænke på Gud som skaber. Nogle dyrker nådegaverne og har Helligånden som farvorit-Gud, andre nøjes med at tro på den historiske fortælling om gudsmennesket. For nolge handler dåben om hvad Gud gør for os, for andre handler dåben om vores ja-tak til Gud.Og man kunne blive ved...

For kassetænkere har det alle dage været udfordrende (og truende) at møde folk med et andet kassesystem. Det er der kommet mange stridigheder og konflikter ud af.

Hvad så med den postmoderne kirke (eller hvad det nu skal hedde), er det ikke bare et nyt kassesystem. Nej - mener jeg. Den postmoderne kirketænker anfægter selve kassse-konceptet! Kassesproget er simpelthen uegnet til at beskrive troen, mennesker og livet.

En ting er dog at ændre kassesproget, noget andet er at ændre kassetænkningen. Før det kan ske, tror jeg, vi som kirke har brug for at opdage mere af den frihed som Jesus talte så meget om. Vi har brug for at slippe angsten for det fremmede, det nye, det der er anderledes. Vi skal finde tilbage til centeret i vores religion, og finde den styrke der ligger der. Så kan ingenting true os. I dag er det somom kasserne, linjerne og grænserne har til formål at beskytte kirken og troen, derfor opleves alt det udenfor som truende. Det er både ufrit, reaktivt og psykologisk set enormt usundt.

"Out of the box, we must go!"
"Når der er bygget en bro af tillid, bærer den vægten af sandhed." Ole-Magnus Olafsrud, forfatter til 'Der hvor du er'. En brugbar bog til hverdagslivet som kristen.

Sandhed er til diskussion i dag, det vi ofte glemmer i debatten er den tillid eller mangel på samme der går forud for sandheds-tilgendegivelsen \afvisningen.