31 Okt 2004
vi er alle kapitalister - og det er godt!
Af Tommy Kjær LassenVores indre kapitalist kan bla. kendes på disse ti egenskaber:
1 Mine værdier er bytteværdier
2 Jeg er et middel: en human ressource
3 Min verden er det målbare (kvantitet)
4 Jeg er fetichist, min religion er bytteværdi
5 Jeg har lyst til tegn (logoer)
6 Jeg kan ikke længere kende mig selv (skizofreni)
7 Jeg vil hele tiden være en anden (udvikling)
8 Min livsførelse er risikoledelse
9 Jeg lever i mulige verdener (scenarier)
10 Min krop er mit tegn, min kontrol, min risiko, min mulighed
Disse ti egenskaber resultere i en kapitalisme der kan inddeles i fem magtformer: pengemagt (den finansielle sektor), tegnmagt (reklamebranchen), forandringsmagt (det terapeutiske), risikomagt (myndigheder) og bio-forbedringsmagt (medicinalsektoren). Et af filosoffens pointer er at disse fem magtformer giver sig udtryk i fem former for sindssyge, som hvert enkelt menneske er mere eller mindre gennemtrængt af. Spørgsmålet er, hvad vi gør ved det. Hvordan slipper vi af med en sindssyge som er dybt integreret i os alle. Fogh Jensen lader Paulus formulere spørgsmålet med ordene: "Det jeg vil, det gør jeg ikke. Og det jeg ikke vil, det gør jeg."(Rom 7).
"Det buddhistiske svar ville være: Hvis Paulus lader være med at gøre, så gør han ikke det, han hader. Det bliver i Zenbuddhismen til wu-wei: At handle uden at handle." Altså noget med at afvise al forandring fra nu'et og afvise al kapitalisme: arbejde, tegn, forandringer, forsikringer og forbedringer. Men det kan man jo ikke. Vi kan ikke fornægte den indre kapitalist.
Paulus har selv et svar. Gør! Gør noget. Tro på Gud. Overlad bekymringen om at leve et retfærdigt liv til Ham, og gør så det gode med det du har tilbage. Lev, handle, vær tilstede i mulighederne, vær kapitalist!
Anders Fogh Jensen > læsning > 'Kapitalisme og Sindssyge'
Torsdag d. 28/10-04 14:31
Spændende.. kan du uddybe lidt hvad du mener med at det konservative og det ortodokse bibelsyn er afhængig af modernistisk rationalitet?
Torsdag d. 28/10-04 22:01
de pågældende bibelsyn er ligeså modernistiske som det liberale bibelsyn de vender sig imod, selv om de når til helt andre konklusioner.
De modernistiske/rationelle viser sig i at:
de er logiske og lineære. De er bounded-set (fremfor centered-set), de er 'skudsikre', ordnede, faste, uporøse og ufleksible. De er klare og præcise.
Fredag d. 29/10-04 09:25
Postmoderne vil have tid og plads til at sandheden arbejdes ind under huden ved selvoplevelse og erfaring. Modernister accepterer sandheden up-front. Dette kan imidlertidig nemt medføre en overflade kristendom med vægt på ydre ting (som vi har set en del af), imens det første giver en dybere kristendom som foravandler det indre. (meget groft skitseret)
Lørdag d. 30/10-04 01:24
Tommy: Hmm, det kan vel ikke udelukkes at man er gået for meget med på modernismen i konstruktionen af det ortodokse og konservative bibelsyn... så opgaven består vel i at finde ud af hvad Bibelens syn på sig selv er og så sige det på en måde som dagens postmoderne mennesker forstår!?
Noget lidt andet.. hvad er intellektets rolle i et postmoderne bibelsyn? Når jeg læser hvad I skriver får jeg indtryk af at I ikke mener at det spiller så stor en rolle!? Er det bare ærgerligt for mig, som af type nok er at betragte som en intellektuel?
Lørdag d. 30/10-04 11:06
Hej
Jeg mener ikke at hjerne er en fordel eller en hindring for noget af det her. Hjertet er alt afgørende. Jeg er selv systemudvikler (kræver da lidt hjerne). Jeg elsker at høre en godt vel gennemtænkt undervisning, og jeg elsker at høre en simpel forkyndelse. Jeg tror ikke at hjernen eller mangel på samme har ødelagt dele af kirken, men ene alene hjerter fulde af magt, forkerte motiver osv.
Var det du du mente?
kh
Mikael
Lørdag d. 30/10-04 11:52
Ja, lidt i hvert fald... fedt at jeg stadig må bruge min hjerne, selvom vi er i en postmoderne tid! ;)
Lørdag d. 30/10-04 23:57
angående Biblens syn på sig selv. Emnet er en smule suspekt fordi Biblen jo først blev samlet længe efter den blev skrevet. Dem der samlede biblen kunne jo af gode grunde ikke bruge 'Biblens syn på sig selv' som kriterium, derfor bør vi heller ikke.
Luther var inde på at et skrift skulle drive på Kristus, og det er vel der vi skal hen. Mike Breen (en cool præst fra UK) siger 'Jesus is my Dogma' - det er i mine øre en postmoderne formulering af Luthers princip.
Vores Bibelsyn bør relativeres af kristus, forstået på den måde, at vi bør stræbe efter det syn på (og brug af) Biblen som Jesus måtte ønske vi i dag skal have. hvad det vil sige.... er et helt andet - men meget spændende spørgsmål.
Søndag d. 31/10-04 08:48
Enig! Jeg tror at det største problem for kirken i dag er at vi kopierer Paulus og ikke Jesus. Paulus forsøgte at skrive nogle retningslinier for det vibrerende liv der var i den første menighed, men vi har lavet kirken udfra Paulus' tanker. Så vi er en kopi af en kopi.
Søndag d. 31/10-04 10:32
Tommy: Hmm, der var jo alligevel forholdsvis enighed i Oldkirken om kanoniseringen. Desuden tror jeg også at Helligånden har guidet de som sammensatte Bibelen, så for mig at se er det ganske legitimt at snakke om Bibelens syn på sig selv. Som et mindstemål kan vi da vel snakke om NT's syn på GT!? Hvis vi ikke kan bruge Bibelens syn på sig selv, er det så bare de skiftende tider som afgør hvad vi bruger!?
Mener du at det syn på Bibelen som Jesus havde er det samme som det han ønsker vi i dag skal have?
Mikael: Det er vel ikke så mærkeligt at man bruger Paulus mest, da det jo er ham som har udtalt sig mest om menighedslivet. Ja, måske i første omgang til menighedslivet i det første århundrede, men principperne i det mener jeg også er gyldigt i dag.
Desuden ser jeg ikke en forskel i det Paulus og Jesus siger.. Fx Paulus snakker jo også meget om menigheden og Kristi legeme tanken, noget som også Jesus snakker om.
Søndag d. 31/10-04 14:49
Jesus kom ikke for at lave en organisation, men en organisme. Som jeg ser det sker det alt for ofte at man forsøger at lave en Paulinsk organisation og i stedet for at være en del af en Kristus organismen. Paulus forsøgte at lave lidt retningslinier for livet i organismen, men vi tager retningslinierne han lavede og laver organisationer og der er en stor foreskel på disse to "metoder". Det bliver en form for anden generations kristendom.
:o)
Mandag d. 01/11-04 15:05
Debatten mellem en modernistisk og postmodernistisk forholden til kristendommen er meget omfattende. Bibelsyn/brug er bare ét af emnerne. Det som, jeg mener er vigtigt, er, at vi anerkender, at vores holdninger og argumeter er præget af den tid vi lever i. Der findes ikke et bibelsyn som ikke er præget af tidsånden, og derfor syntes jeg man skyder forbi, når man forsøger at konstruere et bibelsyn som et bolværk mod tidsånden, for på den måde bliver man netop et produkt af tidsånden.
Faktisk mener jeg at vi slet ikke behøver at bruge så meget krudt på bibelsyn, fordi det ikke er bibelsynet der er afgørende for vores relation til Kristus. Jeg ser mere bibelsynet som et symptom på gudsrelationen, og det gør jeg fordi jeg mener gudsrelationen går forud for bibelsynet. Det er fordi vi har erfaret at der er Gud i disse skrifter at vi holder dem højt (og omvendt måske!) Det er denne erfaring der er guld, og ikke så meget om man har en modernistisk eller postmodernistisk tolkning/forklaring af denne erfaring, - selvom jeg selvfølgelig må indrømme at al denne erfaringssnak nok er mere pomo end mo!
Torsdag d. 04/11-04 09:17
Amen to that!